82% konsumentów twierdzi, że czyta recenzje w Internecie przed odwiedzeniem strony internetowej lub nabyciem produktu. Statystyka ta pokazuje nam zatem, że opinie osób trzecich bardzo skutecznie wpływają na decyzje zakupowe. Trzeba jednak przyznać, że recenzje to nie tylko proces decyzyjny klientów. Mają również dużą wagę w algorytmie wyszukiwania Google, ponieważ pozwalają Twojej witrynie na większą wiarygodność i optymalizację pod kątem lokalnego SEO!
Poniżej znajdziesz niektóre z pytań, na które odpowiadam w tym artykule.
Dowiedz się, jak ważne są recenzje klientów i jak napędzają sprzedaż. Jak skoncentrować swoje wysiłki na najważniejszych witrynach z recenzjami? Odpowiedź znajdziesz poniżej!
Przede wszystkim, która strona z recenzjami jest najważniejsza dla Ciebie i Twoich klientów? Czy powinieneś skoncentrować się na otrzymywaniu opinii na Google Moja Firma, czy opinii z innych witryn? Więcej osób korzysta teraz z Google do recenzji i opiniowania niż z Facebook’a, Opineo czy Ceneo, czy jakakolwiek innej witryny z recenzjami. Do tego, zwróć uwagę na to, że recenzje w GMF są postrzegane przez ogólny rynek konsumencki, a nie tylko przez Twoją konkretną niszę konsumentów.
Jeśli prowadzisz lokalną firmę i zastanawiasz się, które witryny z opiniami są najważniejsze, wykonaj poniższe czynności.
Najpierw skoncentruj się na 2 witrynach z recenzjami - Google i najlepszej witrynie z recenzjami w Twojej branży (jeśli taka istnieje). Jeśli nie ma witryn z recenzjami dla Twojej branży, skup się tylko na tym, jak uzyskać recenzje w Google.
Jeśli działasz w branży hotelarskiej, skup się na recenzjach Google Maps i portalach takich jak Booking.com. Jeśli jesteś lekarzem, skup się na opiniach Google i portalach takich jak ZnanyLekarz.pl.
Mam nadzieję, że rozumiesz, o co mi chodzi. Takie podejście zapewni szeroki zasięg na większym, bardziej ogólnym rynku (za pośrednictwem recenzji Google). Zapewni również ukierunkowany zasięg na mniejszym, ale znacznie bardziej kwalifikowanym rynku (poprzez recenzje na portalach branżowych).
Jeśli chcesz dokonać rezerwacji w restauracji, w której nigdy wcześniej nie byłeś, czy najpierw przeglądasz opinie Google? No właśnie...
Opinie Google mają zatem decydujące znaczenie dla decyzji zakupowej nowych klientów.
Potencjalni klienci często uważają opinie innych za nawet bardziej wartościowe niż to, co masz do powiedzenia jako firma. Ponadto klienci sami tworzą opinie w Google, choć oczywiście można ich nieco zachęcić. Co jest dobre dla Twojej firmy! Oczywiście, jeśli opinie są pozytywne 😉
Opinie Google pojawiają się w widocznym miejscu w prawym górnym rogu wyników wyszukiwania, gdy użytkownicy szukają Twojej firmy w Google. Możesz je również znaleźć w lewej kolumnie w Mapach Google. Innymi słowy, opinie są brane pod uwagę bezpośrednio podczas wyszukiwania Twojej firmy. Są bardzo ważne, aby zrobić dobre wrażenie na potencjalnych klientach!
Stwierdzenie, że algorytmy wyszukiwania Google są złożone, to mało powiedziane. Jedno jest pewne - recenzje Google Moja Firma mają wpływ na wyszukiwarkę lokalną Google. Około 9% całego algorytmu wyszukiwania opiera się na recenzjach – artykuł, który o tym mówi tutaj, tam możesz przeczytać więcej na ten temat -> www.invespcro.com/blog/the-importance-of-online-customer-reviews-infographic.
Właściwe wdrożenie dobrze zaplanowanej strategii zdobywania pozytywnych recenzji w Google może być jedną z najskuteczniejszych taktyk brandingowych. Dzieje się tak częściowo dlatego, że Google Business pozwala Twojej firmie pojawiać się na Mapach Google. Tam znajduje się nazwa i link do Twojej firmy, adres i numer telefonu oraz łączna liczba opinii wystawionych w Google. Poza tym pokazuje również średnią ocenę podaną przez użytkowników.
Absolutnie tak! Pozytywne recenzje zwiększają sprzedaż. Brak recenzji zazwyczaj szkodzi, niż pomaga. Negatywne recenzje – szkoda o tym mówić – lepiej coś zmień w swojej działalności… albo, skontaktuj się ze mną!
Trzy najważniejsze sposoby, w jakie recenzje pomagają (lub szkodzą) sprzedaży:
Poznaj konkretne działania, które możesz podjąć, aby wykorzystać opinie klientów, aby Twoja firma pojawiała się na górze wyników wyszukiwania Google.
Po przeczytaniu dalszej treści dowiesz się:
Kiedy Twoi lokalni klienci szukają w Google firmy takiej jak Twoja, czy pojawiasz się w ich wynikach wyszukiwania? Jeśli Twoja odpowiedź brzmi „nie”, wiedz, że tracisz dużo na rzecz lokalnych konkurentów, którzy w tych wynikach się pojawiają.
Google pokazuje tylko kilka linków do lokalnych firm na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Musisz więc zaciekle konkurować z innymi lokalnymi firmami. Jak przy całej tej konkurencji możesz być jednym z nielicznych, którzy wyświetlają się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania Google?
Odpowiedź jest w „lokalnym SEO”. Polega ono na optymalizacji witryny pod kątem wyszukiwania lokalnego. Oznacza to pokazywanie firm w wynikach wyszukiwania, aby lokalni klienci mogli je odkryć. Klient nie będzie więc musiał już daleko szukać tego, co jest blisko niego.
Lokalne SEO to bardzo głęboki temat, który zasługuje na swój własny „przewodnik” i wykracza poza zakres tego artykułu.
Omówimy tutaj ważną rolę, jaką opinie klientów odgrywają w lokalnym SEO.
Poniżej znajdziesz przykłady działań, jakie możesz wykonać, których realizacja ma wpływ na ranking wyników lokalnych.
Pobierz fragmenty opinii na swoją stronę - użyj znaczników w swojej witrynie, aby wyświetlać fragmenty opinii (kliknij, a przeniesie Cię na witrynę developers.google.com - SEO dla zaawansowanych) w wynikach wyszukiwania, które zajmują więcej miejsca na stronie i ogólnie zwiększają współczynniki klikalności.
Jeśli nie do końca wiesz, jak się za to wszystko zabrać... to zachęcam do kontaktu ze mną!
Pozdrawiam
Łukasz Wudyka