Praca w branży SEO wymaga stałego rozwoju i poszerzania wiedzy. Świetnie sprawdzają się do tego książki i uczestnictwo w kursach i szkoleniach. Okazuje się jednak, że sporo wiedzy, zarówno tej podstawowej, jak i o nowinkach branżowych, można wyczytać zupełnie za darmo z blogów SEO. Pokażę Wam te najpopularniejsze, w tym te, które sam czytam oraz dlaczego zdobyły uznanie wśród czytelników. A także - w jaki sposób bada się to uznanie.
Zapraszam.
Zdecydowanie tak. Wiedza na temat tego, czym jest SEO, jak działa i jakie daje realne korzyści – a tak naprawdę, jak bardzo jest się do tyłu, jeśli nie uwzględnia się SEO w swojej działalności w sieci. Wzrasta też świadomość wśród przedsiębiorców, blogerów, twórców cyfrowych itp. związana ze znaczeniem pozycjonowania w sieci w dzisiejszych czasach. Ci z kolei szukają informacji o SEO, czy szerzej o pozycjonowaniu i znajdują ją na płatnych kursach, jak i darmowych blogach. Tak się składa, że nasza branża należy do tych mniej przyjaznych i bardzo drapieżnych. O czym świadczą blogi, takie jak ten, który tej chwili czytacie, jak i mnogość tych, o których zaraz opowiem. A te pełne są wiedzy, którymi doświadczeni specjaliści od SEO zwyczajnie chcą się dzielić. A już na pewno ja staram się taką filozofię wcielać w życie. Czy pośród tak zmiennych opinii specjalistów SEO możesz się czegoś nauczyć? Odpowiem: "To zależy" na pewno warto czytać, różne źródła i wyciągać z nich wnioski.
Zasadniczo blogi o SEO traktują o… pozycjonowaniu (to nie to samo co SEO). I robią to w sposób całkiem kompleksowy. W zasadzie znajdują się na nich treści, które zainteresują zarówno świeżaków, jak i pozycjonerów z pewnym doświadczeniem. Mamy artykuły, które wprowadzają w podstawy – siatkę pojęciową, ogólne działanie SEO i korzyści, jakie jego stosowanie daje. Są też wpisy skierowane do pozycjonerów szukających praktycznych czy wręcz gotowych rozwiązań – przykładowe sytuacje oraz opisane zaawansowane problemy wraz z rozwiązaniem, na które rzeczywiście autorzy wpadli. Blogi o SEO, zarówno polskie jak i zagraniczne, to naprawdę ogromne źródło DARMOWEJ wiedzy. Zaryzykowałbym stwierdzenie, że można z nich nauczyć się samodzielnie stosować proste techniki SEO dla swojej strony. Część informacji może się powtarzać na kilku blogach, ale wiele jest też treści unikalnych. Dlatego zalecałbym aby nie kategoryzować blogów i odwiedzać przynajmniej kilka z nich.
Podczas, gdy inni za swoją wiedzę, np. na temat inwestowania czy zdrowego trybu życia, każą sobie niemało płacić, wśród SEO-wców panuje zwyczaj dzielenia się wiedzą poprzez blogi. Zdecydowanie popieram takie podejście. Wiadome jest, że branża SEO to dla każdego z nas ciężki kawałek chleba i o Klienta należy zabiegać nieustannie, lecz fajne jest to, że poszczególne firmy SEO i zatrudnieni przez nich specjaliści nie chowają wiedzy o SEO „pod kocem”, lecz dzielą się nią z innymi. Przypadkowymi czytelnikami, początkującymi blogerami, twórcami, ale także i przedstawicielami konkurencji. Podoba mi się to, że nawzajem możemy się od siebie uczyć, zamiast uprawiać niezdrową rywalizację. Taka jest moja dewiza – konkurujmy kreatywnością i pomysłowością, przyciągajmy Klienta czymś nowym, nie szczypiąc się jednocześnie o kwestie warsztatowe. Osobiście, fakt że ktoś nauczy się czegoś ode mnie i tym samym uszczęśliwi swojego Klienta sprawia mi wcale nie mniejszą satysfakcję niż sukces mojego własnego Klienta. W takich chwilach człowiek uzmysławia sobie, że lata ciężkiej pracy, edukacji o SEO i samozaparcie przynoszą dziś wymierne owoce. Z tego miejsca chce pozdrowić każdego kto dzieli się wiedzą o SEO.
Wielu pyta mnie, czy sam czytam blogi o SEO i skąd czerpię wiedzę z branży. Każdy, kto mnie zna, wie, jak cenię sobie ludzi, którzy chcą dzielić się swoją wiedzą. Także taką, której posiadanie i umiejętne wykorzystywanie przekłada się na zarobek. Odpowiadając na prośby, przedstawię listę blogów, które regularnie odwiedzam i cenię. Niech najlepszym dla nich komplementem ode mnie będzie to, że nieraz uratowały mi tyłek. Przecież nie od razu stałem się jednym z najczęściej obserwowanych specjalistów SEO na Linkedin. (chociaż osobiście powiedział bym, że mam znacznie większą wiedzę niż SEO) Jakie zatem blogi o SEO polecam do śledzenia w 2023?
Niekwestionowany lider, jeśli chodzi o ruch organiczny w Ahrefs. Dużo wiedzy z branży oraz poradników. Najpopularniejszy wpis to Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe.
Prowadzony przez ludzi z pasją i to czuć. Chętnie dzielą się wiedzą i zapraszają także na strony konkurencji. Ich najbardziej poczytny wpis dotyczy podstaw SEO - SEO co to jest? Poradnik 2022.
Dzięki ich poradom można opracować naprawdę skuteczną strategię pozycjonowania. Dużo o Google i technikaliach. Najważniejszy wpis dotyczy stron WWW - Podstawowe znaczniki HTML – czy je znasz?
Dużo o e-commerce, e-marketingu, no i jak pomaga w tym SEO. Ich najpopularniejszy wpis dotyczy relacji z odbiorcami - Co to jest feedback i jak go udzielać? Poznaj najważniejsze zasady.
Tego bloga też odwiedza całkiem sporo osób. Nie stronią od treści rozrywkowych, a ich czytelnikom widocznie (nomen omen) to się podoba. Najczęściej czytany wpis - 50 najbardziej popularnych polskich sportowców w Google | 2004-2021. Dobry blog, jako odskocznia.
Z takim kompanem nauczymy się dobrze pisać artykuły i analizy. Również od strony językowej – ich najczęściej wybierany wpis Pleonazmy i tautologie. Cóż to za stwory? właśnie o tym traktuje. Często tu wracam, ale nie z powrotem.
Obok zagadnień stricte SEO, jest też przegląd wiadomości i wydarzeń. Blog przyciąga uwagę także czytelników niepracujących w branży – ich najczęściej klikany wpis to Jak wyszukiwać obrazem w Google na telefonie?
Blog o SEO, branży, a także o metodach na skuteczną komunikację z odbiorcami i klientami. To, jak widać wielu interesuje, a świadczy o tym popularność wpisu - TikTok – jak działa? Co to jest?
Z tego bloga naprawdę wiele się nauczycie, jeśli chodzi o podstawy. Ich najczęściej klikany wpis - Co to jest SEM i czym różni się od SEO? bardzo dobrze wyjaśnia to, o czym mówi nazwa.
Rzeczywiście, dużo wiedzy, w dodatku pogrupowanej. Obok wpisów para encyklopedycznych, dużo dobrej branżowej publicystyki. Wielu zagląda tu, by dowiedzieć się, jak zacząć budować markę osobistą. Najpopularniejszy wpis - Kim jest Influencer? Po zasięgach i charyzmie ich poznacie.
Widocznie moja intuicja nie zawodzi, gdyż blogi, które czytam dostrzegają także branżowe portale, które opracowują rankingi blogów SEO. Tak się składa, że powyższa lista pokrywa się z wynikami takich rankingów z lat 2020 – 2022. Zestawienia opracowywano na podstawie mierzalnych, obiektywnych czynników, z których głównym jest popularność danych serwisów.
Zestawienia, o których mówię brały pod uwagę m.in. następujące czynniki doboru blogów:
Nie chcę zanudzać Was cyferkami z omawianych zestawień. Bez problemu znajdziecie je w sieci. Tak się składa, że blogi, które przedstawiłem Wam powyżej, w statystykach ruchów na stronie zdecydowanie przodują. Trend ten nie wydaje się ustawać, o czym świadczą wyniki analizy Semstorm z ostatniego czasu. A oto wykresy każdego z opisanych przeze mnie blogów o SEO.
ks.pl/blog
semcore.pl/blog-seo
strategiczni.pl/blog
harbingers.io/blog
widoczni.com/blog
kompan.pl/blog
devagroup.pl/blog
verseo.pl/blog
performancemedia.pl/blog
eactive.pl/blog
Wedle jednego z zestawień, podział procentowy tematyki artykułów na badanych blogach rozkładał się następująco:
Wbrew pozorom odsetek 25% poświęconych treści stricte technicznym zagadnieniom SEO nie jest mały. By skutecznie stosować te techniki, trzeba je osadzić w pewnej przestrzeni – takiej właśnie jak media społecznościowe, marketing internetowy czy projektowanie stron WWW. Dobry blog powinien kompleksowo traktować temat i pisać o rzeczach także luźno związanymi z główną tematyką. To trochę tak, jak kąciki tematyczne w tygodnikach opinii. Na szczęście blogi SEO w Polsce to twory fachowe, pozbawione plotkarskich czy politykierskich rubryk. No, w każdym razie mój blog w taki sposób staram się prowadzić.
Zbadano też, kto jest autorem wpisów na blogi o SEO. Nie jest chyba zaskoczeniem, że głównie robią to osoby zaangażowane w ramach agencji SEO. To właśnie agencje SEO najczęściej prowadzą blogi związane z tą tematyką i jest tak w niemal 70% przypadków. Tego typu blogi na swoich stronach prowadzą jednak także nieco inne rodzaje firm – te związane ze szkoleniami (3,6%) oraz twórcy narzędzi analitycznych SEO (7,3%). Niemały, bo aż 20% odsetek stanowią freelancerzy. To pokazuje, że sporo osób w Polsce zajmuje się pozycjonowaniem, copywritingiem czy marketingiem w ramach JDG, B2B, niekoniecznie zaś jako pracownik agencji. Zobaczymy, jak będzie w następnych latach.
Swojego bloga, którego właśnie przeglądacie, prowadzę od roku i pisze raczej mało. Jednak prowadzenie bloga nauczyło mnie jak ciężko być dobrym twórcą treści. Z jednej strony mogę dzielić się swoją wiedzą, którą zdobyłem poprzez doświadczenie i edukację. A piszę nie tylko stricte o SEO. Przeczytasz u mnie np. o tym, jak bronić się przed praktykami nieuczciwej konkurencji – fałszywe wizytówki GMF, fałszywe i szkalujące Cię opinie. Mam tu też odrobinę publicystyki, np. wpis o problemach, jakie ma Facebook.
Z drugiej strony, sam też zyskuję coś w zamian. Takie inicjatywy agregują ludzi nie tylko poszukujących konkretnych treści, ale także aktywnych, kreatywnych i podobnie myślących. Feedback, który otrzymuję, daje mi satysfakcję i poczucie sensu.
Coś podobnego przeżywamy wraz z moimi współpracownikami, z którymi tworzymy nasz firmowy blog o SEO na stronie SEOSEM24 Pozycjonowanie stron WWW, Tworzenie stron WWW, Agencja reklamowa. Wyjaśniamy zagadnienia związane z SEO, radzimy jak pisać poczytne teksty, piszemy o naszej pracy, a także przeprowadzamy obiektywne rankingi.
Ucząc się od najlepszych, tworzymy coś nowego i naszego. Wokół obu tych blogów wytworzyła się żywa społeczność, o czym świadczy rosnący ruch zarówno na tym blogu jak i blogu SEOSEM24 Pozycjonowanie stron WWW, Tworzenie stron WWW, Agencja reklamowa.
Polecając wymienione przeze mnie witryny, zapraszam aby tu powracać lub odwiedzać blog firmy.
Podsumujmy zatem to, co wiemy na pewno:
A od siebie, z doświadczenia, dodam, że zawsze warto się edukować. Zwłaszcza jeśli robisz w kreatywnej, dynamicznej i wciąż stosunkowo młodej branży, jaką jest SEO. A blogi tylko w tym pomagają.
Dzięki za super wartościowy wpis!
W dzisiejszych czasach prowadzenie biznesu bez obecności w internecie to niemalże niemożliwe zadanie. Każdy, kto chce osiągnąć sukces i dotrzeć do szerszej grupy odbiorców, musi znać się na pozycjonowaniu stron internetowych. Dlatego też wartość artykułów branżowych, takich jak blogi SEO, jest nieoceniona.
Twórcy takich artykułów starają się dostarczyć czytelnikom cenne informacje, a także wskazówki i porady z zakresu pozycjonowania stron internetowych. Dzięki temu przedsiębiorcy i specjaliści SEO mogą w łatwy sposób poznać nowe metody i narzędzia, które pomogą im w skutecznej promocji swoich usług w internecie.
Nie tylko specjaliści z branży korzystają z takich źródeł. Coraz więcej osób chce poznać tajniki marketingu internetowego i skutecznie promować swoje strony w sieci. Dzięki blogo internauci mogą poznać najnowsze trendy i narzędzia, które pomogą im w osiągnięciu swojego sukcesu w internecie.
Myśle, że tworzenie takich artykułów jest korzystne dla wszystkich zainteresowanych tematem pozycjonowania stron internetowych. Dzięki temu, że w Internecie jest wiele wartościowych źródeł, każdy może zdobyć wiedzę na ten temat i wykorzystać ją w swoim biznesie lub na własnej stronie internetowej. To z kolei przyczynia się do rozwoju tej branży i pomaga jej rozwijać się w jeszcze szybszym tempie.
Dlatego też warto doceniać artykuły i zachęcać do ich tworzenia. Dzięki temu, że w sieci jest coraz więcej wartościowych źródeł, każdy może stać się ekspertem w dziedzinie pozycjonowania stron internetowych i skutecznie promować swoje usługi w internecie.
Trochę taki pasujący do każdego ten komentarz a tu trzeba nie duplikować contentu i komentarzy 😛 Pozdrawiam konkurencje. PS. Wywaliłem z komentarza link 😛 Ale zostawiłem Wam nazwę użytkownika 😀 Zawsze to reklama dla Was.